تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

بسیاری افراد هنگام انتخاب اسپلیت با این سوال مواجه می شوند که تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت چیست؟

در زبان انگلیسی اسپلیت split تلفظ می شود که در ایران گاهی به اشتباه آن را اسپیلت می گویند. در کل اگر بخواهیم کارکرد اسپلیت را توضیح دهیم به زبان ساده به سیستمی گفته می شود که در فضاهای کوچک و یا بزرگ وظیفه تولید هوای سرد و یا گرم را به عهده دارد. البته در ایران از اسپلیت تحت عنوان کولر گازی نیز یاد می شود که فقط وظیفه تولید هوای سرد و خنک کردن فضا را انجام می دهد. اگر یک اسپلیت علاوه بر سردسازی قادر باشد که در فصل زمستان گرمایش محیط را نیز انجام دهد لازم است که در سیستم خود قطعات دیگری را نیز داشته باشد. کمپرسور، شیر انبساط، کویل، فن و واحد کنترل از دیگر اجزای لازم برای داکت اسپلیت جهت تولید هوای گرم است.

تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت
داکت اسپلیت ها همانند اسپلیت ها یک نوع کولر گازی هستند که هر دو در گروه تهویه مطبوع قرار می گیرند و جهت خنک سازی هوا مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید بیش از اسپلیت ها در جهان مورد توجه قرار می گیرند. داکت اسپلیت ها مانند سایر کولرهای گازی از سیستم تهویه مطبوع برخوردار هستند.

می توان گفت که تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت در میزان و نحوه منتشر کردن هوای خنک به اطراف و محیط است. داکت اسپلیت قادر است که به صورت کاملا یکنواخت هوای گرم و یا سرد را در محیط منتشر کند در حالی که اسپلیت قادر به این عمل نیست. از دیگر مواردی که می توان به عنوان تفاوت به آن اشاره کرد این است که داکت اسپلیت ها دارای فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود هوای آلوده به داخل محیط هستند در حالی که در درصد بالایی از اسپلیت ها مجهز به فیلتر هوا نیستند. داکت اسپلیت می تواند رطوبت را از هوا بگیرد و اسپلیت ها دارای تجهیزاتی برای گرفتن رطوبت از هوا نیستند. از دیگر تفاوت ها میزان استفاده آن ها از انرژی است. داکت اسپلیت به نسب اسپلیت ها انرژی کمتری مصرف می کند، و از داکت اسپلیت ها به عنوان سیستم هایی که انرژی برق بسیار کمی مصرف می کنند یاد می شود.

داکت اسپلیت برای فعالیت نیاز به اپراتور ندارد و در گرم ترین و سردترین محیط ها استفاده می شود. هر اتاق و یا فضا دسترسی های مختص به خود را دارد که بتوان مشخصه های آن را بر طبق هر فضا تنظیم کرد. وجود ترموستات ویژه هر اتاق، داشتن فیلترهای ضد قارچ و قابل شست و شو از دیگر تفاوت ها است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *