تهویه اتاق عمل

می توان گفت که تهویه اتاق عمل یکی از حساس ترین و ضروری ترین محیط هایی است که لازم است به آن توجه ویژه ای شود. استفاده از انواع دستگاه های الکتریکی، حضور انواع بیمارهایی که ممکن است ناراحتی های تنفسی و حساسیت های مرتبط با آن را داشته باشند، انجام فعالیت هایی مانند پیوند اعضا، جراحی ها، باز شدن لایه های پوست انسان و قرار گرفتن آن در معرض انواع میکروب ها و باکتری ها همگی از دلایلی هستند که ضرورت این دستگاه را نشان می دهند.

مواردی که در تهویه اتاق عمل به آن توجه می شود کنترل آلاینده ها و باکتری های موجود در هوا و تنظیم هوا برای رساندن آن به حد آسایش برای بیماران است. برخی از افرادی که تحت جراحی قرار می گیرند مبتلا به بیماری های عفونی هستند و در صورتی که این عفونت به سایر مناطق در اتاق منتشر شود می تواند موجب آسیب رسیدن به دیگر بیمارها شود.

مواردی که در تهویه اتاق عمل بررسی می شود
یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که ورود جریان هوا بهتر است که از سمت سقف صورت بگیرد و خروج از آن از سمت کف. همچنین فشار هوای داخل باید مثبت باشد.

اگر دقت کرده باشید در اتاق عمل معمولا پنجره به سمت محیط خارج وجود ندارد و این موضوع می تواند ایجاد تهویه مطبوع و برقراری شرایط آسایش برای آن را سخت تر کند. یکی از دلایل اینکه معمولا برای این محیط پنجره در نظر نمی گیرند این است که هر انسان و یا وسیله ای که وارد این محیط می شود کاملا استرلیزه و ضدعفونی شده است و وجود پنجره می تواند تمام معادلات را به هم بریزد و احتمال وارد شدن انواع آلاینده ها را زیاد می کند. در کنار تهویه اتاق عمل به صورت درست و علمی، رطوبت محیط باید کمتر از 68 درصد باشد که رشد باکتری ها در آن محیط متوقف شود. در کنار رطوبت زنی مناسب و در وقت نیاز کنترل دما نکته کلیدی دیگری است.

جالب است بدانید که آمارها نشان می دهد با پیشرفتی که در تهویه اتاق عمل در دهه های اخیر صورت گرفته است درصد بسیار بیشتری از بیماری های روماتیسمی و عفونی درمان می شوند، چیزی که در گذشته های بسیار دور درمان این گونه بیماری ها کاری بسیار سخت بود.

کیفیت هوا( عاری از هر گونه باکتری و میکروب بودن)، وجود فیلترهای مناسب و مختص، جابه جایی هوا در محیط، مقدار هوای تازه ای که وارد محیط می شود، کنترل فشار، تنظیم رطوبت، کنترل دمای مناسب و … همگی از مواردی هستند که در تهویه اتاق عمل به آن توجه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *